Ένωση Πνευματικών Δημιουργών Λακωνίας - Κουφός Νικόλαος

Κουφός Νικόλαος

Ο συγγραφέας Νικόλαος Ι. Κουφός, Εκπαιδευτικός και Αντιπρόεδρος του Δ. Σ. της Ένωσης Πνευματικών Δημιουργών Λακωνίας « Χείλων ο Λακεδαιμόνιος », γεννήθηκε στο Βασσαρά Λακωνίας το 1960, είναι παντρεμένος με την εκπαιδευτικό Σαραντούλα Ν. Κεφαλά, από τον Έβρο, και έχει δύο παιδιά : Τον Γιάννη, Αξιωματικό του Πολεμικού Ναυτικού, Πιλότο Επιθετικών Ελικοπτέρων Αεροναυτικών Επιχειρήσεων και την Κατερίνα, απόφοιτο του Πανεπιστημίου Πειραιώς με Μεταπτυχιακές σπουδές στα Οικονομικά (MSc Economics), στο Πανεπιστήμιο του Lancaster στην Αγγλία. Σπούδασε Παιδαγωγικά και Θεολογία στην Πατμιάδα Εκκλησιαστική Σχολή, στην Παιδαγωγική Ακαδημία Ρόδου, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών, στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και στο Θεολογικό Τμήμα της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Παρακολούθησε Υποστηρικτικό Πρόγραμμα Διδασκαλίας και Μάθησης με έμφαση στην ενίσχυση αδύνατων μαθητών στο μάθημα της γλώσσας, που έγινε στο Λονδίνο από το Institute of Education του University of London και Μεταπτυχιακό Σεμινάριο στη Διοίκηση Αθλητικών Φορέων από τη Σχολή Επιστημών Ανθρώπινης Κίνησης & Ποιότητας Ζωής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Υπηρετεί ως εκπαιδευτικός στη δημόσια Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από το έτος 1983. Έχει διατελέσει Προϊστάμενος ολιγοθεσίου και Διευθυντής πολυθεσίου Σχολείου, Πρόεδρος Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε., Επιμορφωτής Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπ/σης στα Π.Ε.Κ. Αλεξανδρούπολης και Τρίπολης, Προϊστάμενος Γραφείου Π. Ε. και Σχολικός Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Το Μάιο του 2010 ανέλαβε καθήκοντα Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Σπάρτης, τον Οκτώβριο του 2011, καθήκοντα Κοινού Διοικητή των Διασυνδεόμενων Νοσοκομείων Σπάρτης και Μολάων και από τον Ιανουάριο έως το Δεκέμβριο του 2013, καθήκοντα Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου Λακωνίας. Σήμερα, υπηρετεί ως Διευθυντής του 3ου 12/θ. Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης. Επίσης, έχει διατελέσει Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λακεδαίμονος « Ο ΠΛΗΘΩΝ », καθώς και Πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Ρουμανείου Δημόσιας Βιβλιοθήκης Μολάων. Ως συγγραφέας, εκτός από τα μέχρι τώρα εκδοθέντα βιβλία του, έχει δημοσιεύσει άρθρα για θέματα Εκπαίδευσης και Ιστορίας καθώς και λογοτεχνικά κείμενα σε εφημερίδες και περιοδικά των Αθηνών και της επαρχίας. Το συγγραφικό του έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το φθινόπωρο του 1998 από την Ένωση Πολιτιστικών Φορέων Έβρου στην Αλεξανδρούπολη και από το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου στην Αθήνα. Για την πνευματική του προσφορά έχει τιμηθεί από τις Κοινότητες και τους Πολιτιστικούς Συλλόγους Στέρνας και Καβύλης Έβρου, την ΙΧΙ Μηχανοκίνητη Μεραρχία Πεζικού που εδρεύει στο Διδυμότειχο, τον ιστορικό Σύλλογο Βασσαραίων Βοστώνης ΗΠΑ (Ίδρ. 1901 ) και από την ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ (28.12.2012).
Επικοινωνία: koufosn@gmail.com
Θεάσεις: 629 | Σχόλια:

Λογοτεχνικό Τμήμα

  1. ΚΑΒΥΛΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Την αξία της ιστορικής γνώσης στη ζωή των ανθρώπων, την έχει επισημάνει από τον 5ο π. Χ. αιώνα, ο μεγάλος τραγικός ποιητής της αρχαίας Ελλάδας, Ευριπίδης, με την περίφημη φράση του, « Όλβιος όστις της Ιστορίης έσχε μάθησιν ». Η μάθηση της ιστορίας είναι ίσως για τους ανθρώπους, ένα από τα πιο χρήσιμα πράγματα, « η καλλίστη παιδεία προς αληθινόν βίον » κατά τον Πολύβιο, αφού η Ιστορία είναι « ο μάρτυρας των εποχών, η δάδα της αλήθειας, η ζωή της μνήμης, ο δάσκαλος του βίου, ο αγγελιαφόρος της αρχαιότητας », όπως θα γράψει ο Κικέρων, ενώ ο Λαμαρτίνος θα προσθέσει : « Η Ιστορία μας διδάσκει τα πάντα ακόμη και το μέλλον » κι αυτό βέβαια σημαίνει πως οι λαοί που δε γνωρίζουν το παρελθόν δεν μπορούν να προγραμματίσουν το μέλλον. Εξίσου όμως σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η γνώση του παρελθόντος, η γνώση δηλαδή της εθνικής και τοπικής Ιστορίας από τους ανθρώπους, οδηγεί αναμφίβολα στην επίγνωση της εθνικής τους ταυτότητας, μιας επίγνωσης αναγκαίας όχι μόνο για τους επαΐοντες και τους ειδικούς αλλά για κάθε πολίτη αυτής της χώρας που είναι μόνιμα ταγμένη « να φυλάγει Θερμοπύλες ». Σε μια εποχή που ο ελληνισμός αντιμετωπίζει καίρια εθνικά θέματα, η ανάγκη της ιστορικής ...
  2. ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Είναι μεγάλη και ανυπέρβλητη δυσκολία να προλογίσουμε ένα οδοιπορικό του Αγίου Όρους, του τόπου αυτού, τον οποίον εξέλεξε εις κατοίκησίν Της, η Κυρία Θεοτόκος και από τότε κατεστάθη άβατος για τον γυναικείο κόσμο. Με την ευλογία Της και την κραταιά Προστασία Της ανεδείχθη το Όρος τούτο μοναχική παλαίστρα υπερχιλιετούς ιστορίας των ανδισαμένων κατά του νοητού εχθρού . προπύργιον της Ορθοδόξου πίστεως . σωστική Κιβωτός της Παραδόσεώς μας . και στις μέρες μας, το μοναδικό ανά τον κόσμο κέντρο του Ορθοδόξου μοναχισμού, το οποίο εξακολουθεί να αποστέλλει τα σωτήρια μηνύματά του στους ανθρώπους της σύχρονης εποχής. Μια πνευματική γωνιά του « Περιβολιού » Της και η μονή μας, στον ακριτικό Έβρο, κάτω απ’ την ιδιαίτερη σκέπη της Πορταΐτισσας, έχει καταστεί από τα τέλη του 17ου αιώνα μέσον επικοινωνίας του Αγίου Όρους με τους ακρίτας κατοίκους της περιοχής και μεταβιβαστής των μηνυμάτων του προς τα έξω. Θεωρούμε τιμή μας και ιδιαίτερη ευλογία το να ζούμε, να ασκούμεθα και να διακονούμε σε ένα Αγιορείτικο μετόχι . να μετέχουμε κι εμείς της Χάριτος και της Προστασίας της Κυρίας του Αγίου Όρους . να δεχόμαστε και να μεταβιβάζουμε, όσο είναι εφικτό, τα πνευματικά παραγγέλματά του...
  3. ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΗΣ ΣΤΕΡΝΑΣ ΕΒΡΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στέρνα . «χωρίον της Κοινότητος Αχυροχωρίου ( Αχήρκιοϊ ) της Επαρχίας Ορεστιάδος του νομού Έβρου. Κάτοικοι (1928) 662… Είναι νέος συνοικισμός ΒΔ της Ορεστιάδος εγγύταττα των ελληνοτουρκικών συνόρων, πρότερον καλούμενος Τατάρκιοϊ » γράφει η Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπάιδεια, που εκδόθηκε το έτος 1933. Η Κοινότητα Στέρνας, με 1004 κατοίκους σήμερα (1991), βρίσκεται στα βορειοδυτικά της Νέας Ορεστιάδας, στην ίδια ακριβώς θέση όπου ήταν εδώ και διακόσια τουλάχιστον χρόνια. Οι Έλληνες κάτοικοί της, οι περισσότεροι μακρινοί απόγονοι Πελοποννήσιων που ήρθαν κι εγκαταστάθηκαν στη Θράκη μεσούσης της τουρκοκρατίας, κι άλλοι που οι πρόγονοί τους ήρθαν από αλλού, ψύχραιμοι κοντά στον κίνδυνο, άνθρωποι της ήμερης δημιουργίας και προκοπής κρατούν ψηλά τα λάβαρα του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας, στο βορειοανατολικό αυτό στρατοτόπι της πατρίδας μας. Στη Στέρνα ήρθα απ’ τη Λακωνία για πρώτη φορά, μια φθινοπωρινή βραδιά του 1983. Εδώ βρισκόταν τότε η εκλεκτή της καρδιάς μου, η Στερνιώτισσα Σαραντούλα Ν. Κεφαλά, συμφοιτήτριά μου στην Παιδαγωγική Ακαδημία Ρόδου. Κατά το σχολικό έτος 1983 – 84, πρωτοδιορίστηκα δάσκαλος στα Δίκαια του Έβρου και από το 1989 μέχρι σήμερα κατοικώ μόνιμα σ...
  4. ΤΑ ΒΕΡΟΙΑ ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΟΣ -
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η προσπάθειά μου για μια ανασύνθεση της ιστορικής εικόνας της ιδιαίτερης πατρίδας μου άρχισε από τα γυμνασιακά μου χρόνια. Η ετικέτα ενός μαθητικού τετραδίου, που περιέχει σκόρπιες πληροφορίες για τον τόπο μου και τη ζωή των παλαιών κατοίκων του, έχει ως εξής : Ιστορικά και Λαογραφικά στοιχεία των χωρίων Βέροια – Βασαρά. Τα χρόνια διάβηκαν σαν όνειρο, οι σελίδες του τετραδίου μου κιτρίνισαν, οι πληροφορητές εξεμέτρησαν τον βίον και εγώ έφτασα στο μεσοστράτι της ζωής. Ωστόσο, μέσα μου παρέμεινε βαθιά η αγάπη προς τη Γενέθλιο Γη και ανεκπλήρωτος ο πόθος της καταγραφής της ιστορικής πορείας της. Η ενασχόλησή μου όμως με θέματα τοπικής Ιστορίας και κατ’ επέκταση η συγγραφική μου δράση, έμελλε να αρχίσει όχι από την ιστορική Λακεδαίμονα, αλλά από την ακραία έπαλξη της ελληνικής επικράτειας, τη Θράκη. Εκεί, υπηρετώντας τη δημόσια εκπαίδευση, είχα την τύχη να ζήσω ως πραγματικός ακρίτας και να συμβάλλω ως πνευματικός εργάτης, κατά το μέτρο των δυνάμεών μου, στην προσπάθεια που γίνεται στις μέρες μας για την πνευματική θωράκιση της Θράκης. Έτσι, έδωσα προτεραιότητα σε συγγραφές που αφορούν περιοχές της ελληνικής γης όπου αμφισβητούνται κυριαρχικά εθνικά μας δικαιώματα από επίδ...
  5. ΔΗΜΟΣΙΑ ΡΟΥΜΑΝΕΙΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΟΛΑΩΝ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η πρώτη μας επαφή με τη Ρουμάνειο Βιβλιοθήκη ήταν το Δεκέμβριο του έτους 2002, όταν αναζητήσαμε σ’ αυτή υλικό για την εορτή του Αγίου Νικολάου. Υπηρετούσαμε τότε στη θέση του Προίσταμένου του 2ου Γραφείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Λακωνίας, με έδρα τους Μολάους, και μας είχε ζητηθεί από το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μονεμβασίας και Σπάρτης, κ. Ευστάθιο, να ομιλήσουμε κατά την εορτή του προαναφερόμενου Αγίου, στον αρχαίο και περίτεχνο ναό του οικισμού του Αγίου Νικολάου Μονεμβασίας. Στη συνέχεια, η σύνδεσή μας με τη Βιβλιοθήκη, που ίδρυσε το έτος 1955, στην απόμακρη κώμη των Μολάων, ο εντόπιος δικηγόρος, λογοτέχνης και βουλευτής, αείμνηστος Γεώργιος Ρουμάνης, έμελλε να καταστεί άμεση και θεσμική, αφού ορισθήκαμε Πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της για μια τριετία και η θητεία μας συνέπεσε με τον εορτασμό της πεντηκονταετίας του ιδρύματος ( 1955 – 2005 ). Από την πλευρά μας και με την συνδρομή βεβαίως όλων των μελών του Εφορευτικού Συμβουλίου, φροντίσαμε γενικά για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας και την ανάδειξη του ρόλου της Βιβλιοθήκης στην περιοχή των Μολάων και, ειδικότερα για τον εορτασμό, επιδιώξαμε ώστε αυτός να γίνει με την πρέπουσα λαμπρότητα κ...
  6. ΠΑΛΑΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΟΙΝΟΥΝΤΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Η έρευνα έχει εντοπίσει αυξημένο ενδιαφέρον και θετική αντίδραση των Λακώνων στην εκπαίδευση των παιδιών τους κατά το 19ο αιώνα, από τότε δηλαδή που διαμορφώθηκε και θεσμοποιήθηκε ως υποχρεωτική η Στοιχειώδης Εκπαίδευση στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος . Tο ενδιαφέρον όμως του ερευνητή αυξάνεται ακόμα περισσότερο όταν διαπιστώνει ότι σε έναν Δήμο που βρίσκεται στον ορεινό όγκο του βόρειου Πάρνωνα του οποίου η σύνθεση του πληθυσμού αποτελείται από φτωχούς γεωργοκτηνοτρόφους ή εργάτες με δυσεύρετα και πενιχρά για την εποχή ημερομίσθια, λειτουργούν εκείνη την εποχή έξι τετρατάξια Δημοτικά Σχολεία και τρία τριτάξια Ελληνικά Σχολεία, που ουσιαστικά υπάγονται σε δευτεροβάθμιο επίπεδο. Με την αξιοποίηση λοιπόν του πρωτογενούς εκπαιδευτικού υλικού που διασώζεται στα Γενικά Αρχεία του Κράτους – Αρχεία Νομού Λακωνίας, με τη χρήση της γενικότερης υπάρχουσας βιβλιογραφίας, τη μελέτη διαφόρων σχολικών εγγράφων που βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές καθώς και τη συλλογή στοιχείων από κάθε γραπτή ή προφορική μαρτυρία, μπορεί κανείς να ερευνήσει επαρκώς τα στοιχεία της κοινωνικής, οικονομικής και εκπαιδευτικής ιστορίας ενός τόπου στον οποίο υποστηρίχθηκε με τόσο μεγάλη θέρμη το θέμα ...
  7. ΕΛΕΝΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ - ΣΤΡΑΤΗΓΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στο Παλαιομονάστηρο του Βρονταμά βρέθηκα για πρώτη φορά την ημέρα της Επετείου του κατά το έτος 2005, ως Σχολικός Σύμβουλος της 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Λα- κωνίας. Ο απόκρημνος βράχος με το οχυρωμένο σπήλαιο ήταν για μένα μια γνώριμη εικόνα από τα Καταφύγια που υπάρχουν στον τόπο κατα- γωγής μου, το Βασαρά και τα Βέροια Λακωνίας. Τα κτίσματα αυτά έχουν την ίδια ακριβώς μορφή και χρησιμοποιήθηκαν από τους εντοπίους για τον ίδιο σκοπό και για τελευταία φορά κατά τη διάρκεια των επιδρομών του Ιμπραήμ πασά στη λακωνική γη. Η υποβλητική ατμόσφαιρα του σπηλαίου εκείνη την ημέρα με τον κλήρο και το λαό στο εσωτερικό του να ψάλλει το ιερό μνημόσυνο των εκεί μαρ- τυρησάντων, η αναφορά από τον ομιλητή της εκδήλωσης των γεγονότων του τριήμερου επικού Αγώνα των πολιορκημένων και της περιγραφής του μαρτυρικού θανάτου τους, η απόδοση τιμών από το στρατιωτικό άγημα στον περίβολο του Παλαιομονάστηρου, καθώς και η αδιόρατη παρουσία στο χώρο των ψυχών των εθνομαρτύρων Βρονταμιτών, μου έδωσαν την ευκαιρία ενός αληθινού θρησκευτικού και εθνικού προσκυνήματος το οποίο όμως δημιούργησε και την αίσθηση της παντοτινής σύνδεσής μου με το θρ...
  8. Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΩΗΛ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Το Βιβλίο του Αγίου Προφήτου Ιωήλ, αν και ανήκει στην ομάδα των δώδεκα ελασσόνων Προφητών της Παλαιάς Διαθήκης, λόγω της μικρής έκτασής του, περιλαμβάνει σημαντικότατα κείμενα χριστιανικού και θεολογικού περιεχομένου. Ο Προφήτης Ιωήλ, ως αρχαίος θεωρός του Παρακλήτου, αναφέρεται στην περίοδο της Χάριτος και την εποχή του Μεσσία, στην επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος, στο νέο περιούσιο λαό του Θεού και στην « εν δόξη » Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου. Επίσης, άλλα στοιχεία που δίνουν ιδιαίτερη αξία στο Βιβλίο του Ιωήλ, είναι το υψηλό ποιητικό του ύφος, οι έντονες και παραστατικές εικόνες από τη φύση και τη ζωή των ανθρώπων της εποχής του, η συμβολική διάσταση του λόγου του, αφού μέσω αυτής κυρίως επιχειρεί την παρουσίαση μελλοντικών γεγονότων, πνευματικών ζητημάτων και θρησκευτικών αντιλήψεων, χρησιμοποιώντας αποσπασματικές εικόνες της πραγματικής ζωής των ακροατών του. Πρόκειται για ένα υπέροχο Βιβλίο της θεοπνεύστου Αγίας Γραφής, η οποία αποτελεί τη διαχρονική συνάντηση του Θεού με τον άνθρωπο και τον κόσμο. Ο ιερός συγγραφέας, « ελλάμψει του Πνεύματος », ατενίζει από τα βάθη του χρόνου την έλευση του Μεσσία και την ημέρα της Πεντηκοστής, καθώς και την « Ημέρα Κυρίου τη...
  9. ΟΙ ΑΓΡΙΑΝΟΙ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η εκατονταετηρίδα του Ιερού Ενοριακού Ναού Ζωοδόχου Πηγής Αγριάνων, ( 1915 – 2015 ) και η σχετική με τον εορτασμό της, πρόσκληση του οικείου Εκκλησιαστικού Συμβουλίου, μας έφερε αναπάντεχα με την ιδιότητα του πνευματικού εργάτη, στην ιστορική κώμη των Αγριάνων Λακωνίας. Τους Αγριάνους – όμορη Κοινότητα με τον Βασσαρά και τα Βέροια όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα – γνώρισα για πρώτη φορά, ως οκτάχρονο παιδί, με ένα αξέχαστο ταξίδι, κατά τα τέλη Αυγούστου του έτους 1968. Επιβαίνων επί ρυμούλκας τρακτέρ, μαζί με τους συγγενείς της μητέρας μου, πήγαμε από τα Βέροια στους Αγριάνους - εν μέσω πυκνής σκόνης και άπειρων αναπηδήσεων της ρυμούλκας πάνω στον κακοτράχαλο χωματόδρομο - για τα « διαδώματα », του γάμου που έγινε ύστερα από ένα μήνα, με γαμβρό τον αδελφό της μητέρας μου, Παντελή Παπά του Γρηγορίου και νύμφη την εξ Αγριάνων, Γεωργία Πλαγάκη του Νικολάου. Έκτοτε, επισκέφθηκα πολλές φορές το χωριό, είτε με τη σύζυγο και τα παιδιά μου στο πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής, είτε με φίλους εκπαιδευτικούς στις φημισμένες Αγριανιάτικες ταβέρνες, είτε ως περιηγητής της ανεξάντλητης λακωνικής ενδοχώρας. Επίσης, ως μελετητής της ιστορίας της ευρύτερης περιοχής του Πάρνωνα, γνώριζ...
  10. Eleni Theodorakopoyloy - Stratigi
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΛΑΚΩΝΙΑΣ ΑΔΑΜΑΝΤΙΑΣ ΤΖΑΝΕΤΕΑ Η Λακωνία έχει μια ιδιαίτερη σχέση με την ιστορία του Απόδημου Ελληνισμού, αφού Λάκωνες ήταν οι πρώτοι τολμηροί και μοναχικοί ταξιδιώτες που έφυγαν από τα ελληνικά λιμάνια κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη, στον Νέο Κόσμο και τη μακρινή Αυστραλία. Την ίδια εποχή κάποιοι άλλοι, ονειρευόμενοι μια νέα ζωή, αναχωρούσαν από τα φτωχά χωριά μας για την Αίγυπτο και τη Ρωσία, όπου υπήρχαν ελληνικές παροικίες. Σήμερα, πολλές δεκάδες χιλιάδες Λάκωνες ζουν και διαπρέπουν στο εξωτερικό, αποτελώντας ένα δυναμικό τμήμα του πολύτιμου Εθνικού κεφαλαίου της Ελληνικής Διασποράς. Από τη θέση της Αντιπεριφερειάρχη Λακωνίας, έχουμε κατά το παρελθόν δηλώσει ότι αποτελεί δέσμευση της περιφέρειας Πελοποννήσου να βρίσκεται πάντοτε αρωγός σε κάθε προσπάθεια των Ομοσπονδιών της όπου γης Ελληνικής Ομογένειας, αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτή αποτελεί ένα από τα πιο δημιουργικά κομμάτια του Ελληνισμού που ποτέ δεν ξέχασε τη μητέρα Πατρίδα. Στο πλαίσιο της διαρκούς συνεργασίας μας με τους Λάκωνες της Διασποράς και ιδιαίτερα κατά τη σημερινή δύσκολη πορεία της χώρας μας, δεχθήκαμε με χαρά την πρόταση του διακε...
  11. ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ Τ. ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ ΣΥΝΤΖΑΦΙΟΥ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ Η Ιερά Μονή του Τιμίου Προδρόμου στο Συντζάφι, με το κατάγραφο εσωτερικά Καθολικό και τα τμήματα των τοίχων που το περιβάλλουν, αποτελεί ένα ορατό σύμβολο του Γένους των Ελλήνων. Παραμένει στη θέση της, με τα απομεινάρια των κτιρίων της, γαντζωμένα πάνω στον βράχο της χαράδρας, υπενθυμίζοντας στους νεότερους Έλληνες, τους κόπους και τις δυσκολίες των προγόνων, κατά τη ζοφερή περίοδο της δουλείας τους. Εντός του φρουριακού μοναστηριακού περιβόλου της, διατηρήθηκαν η ορθόδοξη χριστιανική πίστη, η εθνική συνείδηση, τα ζώπυρα της ελληνικής παιδείας και ο μόνιμος πόθος για την απελευθέρωση των Ελλήνων, από τα δεσμά της δυσβάστακτης τυραννίας. Σήμερα, η ερειπωμένη Ιερά Μονή, αποτελεί ένα ανοικτό βιβλίο Ιστορίας, που θα ήταν ευχής έργο, να αναγνωρισθεί από κάθε Έλληνα και ιδιαίτερα από κάθε εκπαιδευτικό, που διδάσκει το μάθημα της Ιστορίας στους σημερινούς μαθητές και αυριανούς πολίτες. Δάσκαλοι και μαθητές, να μεταβούν στο Συντζάφι και να συναντηθούν στον ιερό χώρο του Μοναστηρίου, με όλες τις δυνάμεις που κράτησαν τον Έλληνα σε εθνική επαγρύπνηση, κατά τους αιώνες της σκλαβιάς του. Να περιεργασθούν τα δυνατά τοιχία, με την πλήρη αμυντική οργάνωση για την ασφάλεια των εγκαταβιο...
  12. ΙΓΝΑΤΙΟΣ Ο ΛΑΚΕΔΑΙΜΟΝΙΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μία διακεκριμένη Ἐκκλησιαστικὴ προσωπικότητα, μὲ πλούσιο καὶ πολυσχιδὲς ἔργο, κατὰ τὴν περίοδο τῶν προεπαναστατικῶν χρόνων, ὅπως καὶ καθ’ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821, εἶναι ὁ ἀπὸ τὴ Λακωνία ὁρμώμενος, Ἰγνάτιος Μπάμπαλος ἢ Κακουγδός, Μητροπολίτης Ναυπάκτου καὶ Ἄρτης καὶ ἔπειτα Οὑγγροβλαχίας, μὲ ἕδρα τὸ Βουκουρέστι. Ὁ ἀοίδιμος Μητροπολίτης Ἰγνάτιος, γεννημένος στὴ Χρύσαφα περὶ τὸ 1766, βρέθηκε τετραετὴς περίπου, ὡς πρόσφυγας μὲ τὴν οἰκογένειά του, στὴ Μυτιλήνη, λόγω τῆς καταστροφῆς τῆς Χρύσαφας, στὰ γεγονότα τῶν Ὀρλωφικῶν, τὸ 1770. Μὲ τὴν ἐπιμέλεια τοῦ θείου του, Ἱερομόναχου Γεράσιμου ἀπὸ τὴ Χρύσαφα, σπούδασε στὴ Μυτιλήνη καὶ τὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ἀκολούθως ἐκλέχθηκε Μητροπολίτης Ἄρτης καὶ Ναυπάκτου. Ἕνεκα τῶν πιέσεων καὶ τῆς ἀπειλῆς τῆς ζωῆς του, ἀπὸ τὸν Ἀλή Πασά, ὁ Ἰγνάτιος, διέφυγε στὰ Ἑπτάνησα, ὅπου εἶχε πολιτικὴ καὶ ἐνεργὴ στρατιωτικὴ δράση κατὰ τὴν πολιορκία τῆς Λευκάδας, τὸ 1807. Στὴ συνέχεια, κατόρθωσε καὶ ἔγινε δεκτὸς στὴ Ρωσία ἀπὸ τὸν Τσάρο Ἀλέξανδρο Α΄, ὁ ὁποῖος ἐκτιμώντας τὰ προσόντα του, τὸν διόρισε, μέσω τῆς Συνόδου τῆς Ρωσικῆς Ἐκκλησίας, Μητροπολίτη Οὑγγροβλαχίας μὲ ἕδρα τὸ Βουκουρέστι. Ὁ Ἰγνάτιος, ἀναδείχθηκε σὲ λαμπρή ἐκκλησιαστ...
  13. ΕΛΙΑ ΚΑΙ ΛΑΔΙ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η ελιά από τα αρχαιότατα χρόνια συμπορεύεται με τον άνθρωπο των Μεσογειακών χωρών και στάθηκε πάντοτε αρωγός στον αγώνα της ζωής και της προόδου του. Αναδείχθηκε ως το σπουδαιότερο καλλιεργούμενο δένδρο και συνδέθηκε άρρηκτα με την ιστορία και τον πολιτισμό των μεσογειακών λαών. Το ελαιόδεντρο, ιδιαίτερα ανθεκτικό και αιωνόβιο, χωρίς να απαιτεί μεγάλη φροντίδα από τον καλλιεργητή του, είναι τόσο «πλουσιόδωρον» ώστε να θεωρείται θεϊκή ευεργεσία η πρώτη εμφάνισή του στην Αθήνα, το λίκνο του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Με τις παραλλαγές του μύθου και της ιστορίας για την προέλευση και καταγωγή της, η ελιά η αείφυλλος, θεωρείται δέντρο ιερό, σύμβολο σοφίας, ειρήνης αφθονίας, ελπίδας, δόξας και θριάμβου. Έθρεφε τον φτωχό γεωργό σε χρόνια δύστυχα και έδινε υλική δύναμη στον ελαιοπαραγωγό κτηματία και τον έμπορο, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην οικονομική ανάπτυξη και την πολιτισμική πρόοδο της κοινωνίας. Χρησίμευε ως φάρμακο κατά των ασθενειών και των τραυμάτων και συμμετείχε ακατάπαυτα στη λατρεία του Θεού, καίγοντας εντός των ιερών το λάδι της, την αρχέγονη πηγή φωτός. Καλλώπιζε τα σφριγηλά κορμιά των αθλητών και τα καλλίγραμμα των γυναικών, στεφάνωνε της νικητές των Πανελλ...
  14. ΟΣΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ Ὁ βίος τοῦ Ὁσίου Νείλου τοῦ Ἁγιοπετρίτου, εἶναι μιὰ θαυμαστὴ διήγηση γιὰ ἕναν Ἅγιο ποὺ ἔζησε στή σκοτεινὴ περίοδο τῆς δουλείας τῶν Ἑλλήνων στοὺς Ὀθωμανοὺς καὶ ἐπεδίωξε μέσω τῆς ὑπέρμετρης μοναχικῆς ἄσκησης, νὰ ἀντικρίσει τὴν ὑπέρλαμπρη δόξα τοῦ Θεοῦ, ἀπὸ τὸ βράχινο ἀκροτόπι τοῦ Άθωνα. Μετεωριζόμενος κυριολεκτικά, ἀνάμεσα στὴ γῆ καὶ τὸν οὐρανό, ἀνάμεσα στὴν κάτω καὶ τὴν Ἄνω Ἱερουσαλήμ, «μόνος μόνῳ τῷ Θεῷ προσευχόμενος», ἀναδείχθηκε «συγκληρονόμος τῶν υπέρφωτων διαδημάτων, πάντοθεν περιλαμπόμενος μὲ τὰς γλυκείας ἐκείνας ἀκτῖνας τῶν Θείων ἀπαυγασμάτων», κατὰ τὸν βιογράφο του, Ἱερομόμαχο Προκόπιο τὸν Ἁγιοπετρίτη. (Ἀκολουθία … σ. 24). Ἐὰν ὅμως εἶναι κατανοητά, μέσα ἀπὸ τὶς γραπτὲς πηγὲς τὸ χρονικό, τὸ ἱστορικὸ καὶ τὸ γεωγραφικὸ πλαίσιο τοῦ βίου του, τόσο ἀκατανόητα φαίνονται γιὰ τοὺς ἀνθρώπους τῆς σημερινῆς ἐποχῆς τῶν τεχνολογικῶν ἀνακαλύψεων καὶ τῆς ὑλικῆς εὐμάρειας, ὄχι μόνον τὰ πολύχρονα ἀσκητικὰ παλαίσματά του στὴν ἀπομονωμένη σπηλιὰ ἐν μέσω τοῦ φοβεροῦ κρημνοῦ, ἀλλὰ καὶ αὐτὴ ἀκόμα ἡ λέξη ἄσκηση. Οἱ Ἁγιορεῖτες Ἀσκητὲς τοῦ 17ου αἰώνα, ἀνάμεσα στοὺς ὁποίους συγκαταλέγεται καὶ ὁ Ὅσιός μας, ζοῦσαν μὲ πολλοὺς κόπους, μὲ μεγάλη σκληραγωγία καὶ αὐστηρὴ νηστεία, κατοικοῦσαν σὲ ...
  15. ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΑΣΣΑΡΑ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ Ο Ενοριακός Ιερός Ναός του Αγίου Γεωργίου Βασσαρά, αποτελεί ένα ευδιάκριτο και διαχρονικό σύμβολο, της πίστης των Βασσαραίων, στον Άγιο Τριαδικό Θεό και στην Ιδέα της Ελευθερίας. Οι Βασσαραίοι, μέχρι την Επανάσταση του 1821, είχαν ήδη συμπληρώσει έναν αιώνα Ενοριακής ζωής και με τη συμμετοχή τους στη Θεία Λατρεία και προπαντός στην Ευχαριστιακή σύναξη, διατηρούσαν ακέραιη την πίστη τους στον Θεό και συνάμα φρόντιζαν την Κοινοτική οργάνωση, συντηρούσαν μέσω των κληρικών στον Νάρθηκα της Εκκλησίας τη στοιχειώδη παιδεία και καλλιεργούσαν την εθνική συνείδηση για την αναμενόμενη και προϊόντος του χρόνου προετοιμαζόμενη, εθνική Παλιγγενεσία. Αφού πότισαν με το αίμα τους, το δένδρο της Ελευθερίας, στη μάχη της Βλαχοκερασιάς, στις 10 Απριλίου 1821, ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα και είδαν λίγο αργότερα τον τόπο τους να έχει επιτέλους απαλλαχθεί από την τυραννική κυριαρχία, ως πρώτο καθήκον τους θεώρησαν την ανέγερση ενός νέου και μεγαλοπρεπούς Ενοριακού Ναού, από το εσωτερικό του οποίου θα προσέφεραν, την επινίκιο Ωδή και Δοξολογία προς τον Ύψιστο Κύριο και Πανάγαθο Θεό....




Άρθρα

1. Ο Λάκωνας Άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης : Η δύναμη της πίστης στην υπηρεσία του Έθνους -
2. ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΓΡΑΦΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ




Μαγνητοσκοπήσεις

1. Πεντάλεπτο Απόσπασμα Βράβευσης Ακαδημίας
.



Άλμπουμς


1. Έπαινος Ακαδημίας Αθηνών


ΑΡΧΗ